do roku 2023
W 2024 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Spowodowało to konieczność zaangażowania dodatkowych środków własnych z budżetu Miasta w wysokości 3.948.608,75 zł.
Kwota przeznaczona na odbiór i zagospodarowanie odpadów w 2024 r, wyniosła 7.594.960,67 zł, z czego 2.800.023,30 zł za odbiór i zagospodarowanie bioodpadów (np. liście w workach, zieleń z pielęgnacji ogrodów, zepsuta żywność, etc.).
W 2024 r. obowiązywały następujące stawki opłat:
24 zł miesięcznie od osoby za odpady zbierane i odbierane w sposób selektywny,
48 zł miesięcznie od osoby w przypadku niedopełnienia przez nich obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
Zwolnienie z części opłaty:
dla osób kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostownikach przydomowych (dot. właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami jednorodzinnymi) wynosi 4 zł od osoby,
dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny (Milanowską / Ogólnopolską) oraz dla osób korzystających ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (kryterium dochodowe) – w wysokości 50%.
Odebrane i zebrane odpady
komunalne od mieszkańców bezpośrednio sprzed posesji zamieszkałych i z PSZOK (tony)
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych (tony)
Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)
Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK (w tonach)
W 2024 r. usługę odbioru odpadów komunalnych z posesji jednorodzinnych i z zabudowy wielorodzinnej na terenie Miasta Milanówka świadczyła firma Miejski Zakład Oczyszczania w Pruszkowie Sp. z o.o. System gospodarki odpadami odbywał się zgodnie z Regulaminem Utrzymania Czystości i Porządku na terenie Gminy Milanówek (Uchwała nr 329/XLI/21 RMM z dnia 1 marca 2021 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Milanówka ) oraz Uchwałą nr 330/XLI/21 RMM z dnia 1 marca 2021 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
W ramach zawartej z Wykonawcą umowy, nieruchomości zamieszkałe na terenie Milanówka były na bieżąco wyposażone w worki służące do segregacji odpadów. Mieszkańcy we własnym zakresie wyposażali nieruchomość w pojemniki na odpady zmieszane i pozostałe po selektywnej zbiórce odpadów. Odpady komunalne z terenu Gminy Milanówek w 2024 r. odbierane były w postaci zmieszanej i selektywnej.
Ponadto Mieszkańcy Milanówka mogli we własnym zakresie dostarczyć worki z odpadami biodegradowalnymi do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) przy ul. Turczynek (róg ul. Wiatracznej). Odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony odbierane były w ustalonych terminach po uprzednim zgłoszeniu do Punktu Informacyjno-Reklamacyjnego w firmie świadczącej usługi odbioru odpadów komunalnych z terenu Milanówka i następnie ich wystawieniu przed posesję. Gruz, odpady budowlane i rozbiórkowe również odbierane były raz na kwartał w ustalonych terminach, bezpośrednio sprzed posesji w ilości 1 worka na 1 Mieszkańca (masa worka nie mogła przekraczać 25kg), po uprzednim zgłoszeniu telefonicznym do Punktu Informacyjno-Reklamacyjnego w firmie świadczącej usługi odbioru odpadów komunalnych z terenu Milanówka.
Popiół odbierany był bezpośrednio sprzed posesji po uprzednim zgłoszeniu przez mieszkańca do Punktu Informacyjno-Reklamacyjnego, w workach o pojemności do 60l.
Przeterminowane leki, zużyte baterie czy świetlówki odbierane były w wyznaczonych punktach na terenie miasta, do specjalnych pojemników.
Lokalizacja pojemników na przeterminowane leki:
Przychodnia AWEMED, ul. Piasta 30,
Przychodnia BIOVENA, ul. Mickiewicza 1,
Apteka, ul. Piłsudskiego 19,
Apteka GOLDENFARM, ul. Krakowska 11b,
Apteka, ul. Grudowska 3,
Apteka, ul. Krakowska 10/1,
Apteka, ul. Nowowiejska 2a.
Lokalizacja pojemników na zużyte baterie:
Urząd Miasta Milanówka, budynek B ul. Kościuszki 45,
Urząd Miasta Milanówka, budynek C, ul. Spacerowa 4,
Szkoła Podstawowa Nr 1, ul. Królewska 69,
Szkoła Podstawowa Nr 3, ul. Żabie Oczko 1,
Szkoła Podstawowa Nr 2, ul. Literacka 20,
Integracyjna Społeczna Szkoła Podstawowa Nr 18, ul. Spacerowa 3,
Urząd Poczty, ul. Warszawska.
Lokalizacja pojemników na zużyte świetlówki:
Urząd Miasta Milanówka, budynek B ul. Kościuszki 45,
Urząd Miasta Milanówka, budynek C, ul. Spacerowa 4.
Nadwyżki odpadów, podlegających selektywnej zbiórce Mieszkańcy Milanówka mogli przekazać do punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK), zlokalizowanego przy ulicy Turczynek róg ul. Wiatracznej.
Gmina we współpracy z firmą Terra Recykling z Grodziska Mazowieckiego w listopadzie 2024 r. postawiła w 10 lokalizacjach na terenie Milanówka kontenery przeznaczone do zbiórki drobnej elektroniki. Celem ich udostępnienia było ułatwienie Mieszkańcom utylizacji elektroodpadów w dogodnych dla nich terminach, a wybrane lokalizacje dają możliwość pozbywania się e-odpadów wygodniej niż do tej pory.
Co istotne Gmina nie ponosi żadnych kosztów za odbiór i utylizację tych odpadów.
Lokalizacja pojemników:
ul. Warszawska róg ul. Piłsudskiego,
ul. Piłsudskiego róg Krzywej – przy targowisku,
ul. Kościuszki 45 – teren UMM,
ul. Warszawska róg Bliskiej – przy TBS,
ul. Sportowa – przy basenie,
ul. Krakowska – na wprost apteki przy Dworcowej,
ul. Wojska Polskiego – na wprost cmentarza,
ul. Szkolna – obok kliniki dentystycznej,
ul. Piłsudskiego – przy Biedronce,
ul. Żabie Oczko – na wprost SP nr 3.
W 2024 r. realizacja zadania pn. Usuwanie i unieszkodliwianie wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Milanówek, odbywała się zgodnie z Programem usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Miasta Milanówka (program został przyjęty uchwałą nr 432/XXXVI/14 Rady Miasta Milanówka z dnia 27 marca 2014 r.). Gmina odbiera wyroby zawierające azbest od Mieszkańców Milanówka, po uprzednim zgłoszeniu konieczności odbioru odpadu przez właściciela nieruchomości. Całkowity koszt odbioru, transportu oraz utylizacji odpadu pokrywa Gmina.
W 2024 r. Gmina Milanówek otrzymała od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dofinansowanie na realizację zadania w wysokości 5.830,33 zł.
W 2024 r. ilość odebranych i unieszkodliwionych odpadów, zawierających azbest wyniosła 12,38 Mg.
W ramach realizacji zadań przyjętych w „Programie Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”, dofinansowanych przez Ministra Rozwoju i Technologii została przeprowadzona aktualizacja inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Milanówek wraz z warstwą obrysów obiektów z przypisanymi do obiektu atrybutami: numerem działki ewidencyjnej i numerem obrębu ewidencyjnego i wprowadzeniem tych danych do Bazy Azbestowej (www.bazaazbestowa.gov.pl). Kwota otrzymanej dotacji wynosiła 6.900,00 zł.