Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat z terenu miasta objęta wychowaniem przedszkolnym w placówkach prowadzonych przez miasto.
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej (średnia 3 letnia)
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w placówkach prowadzonych przez miasto w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu miasta.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba dzieci w szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych (średnia 3 letnia)
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej.
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
W 2024 r. Gmina Milanówek prowadziła 3 szkoły podstawowe, 1 przedszkole i 1 żłobek oraz dotowała 3 szkoły podstawowe niepubliczne, 5 przedszkoli niepublicznych, 1 niepubliczny punkt przedszkolny oraz 1 publiczne przedszkole prowadzone przez inny podmiot niż JST.
Wykaz szkół publicznych:
Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Ks. Piotra Skargi w Milanówku,
Szkoła Podstawowa Nr 2 im. Armii Krajowej w Milanówku,
Szkoła Podstawowa Nr 3 im. Fryderyka Chopina w Milanówku,
Zespół Szkół nr 1,
Zespół Szkół nr 2 im. Józefa Bema.
Wykaz szkół niepublicznych:
Integracyjna Społeczna Szkoła Podstawowa Nr 18,
Milanowska Prywatna Szkoła Podstawowa,
Społeczna Szkoła Podstawowa MTE,
Społeczne Liceum Ogólnokształcące.
Przedszkole publiczne:
Przedszkole Nr 1 w Milanówku.
Przedszkole prowadzone przez inny podmiot niż JST:
Europejskie Przedszkole Publiczne „Kasperek” w Milanówku.
Żłobek publiczny
Wykaz przedszkoli niepublicznych:
Prywatne Szkolne Przedszkole,
Przedszkole "Na Wiejskiej",
Przedszkole Niepubliczne Sióstr Urszulanek,
Przedszkole Społeczne,
Truskawkowe Przedszkole.
Punkt przedszkolny:
Terapeutyczny Punkt Przedszkolny „Równowaga”.
Wykaz żłobków niepublicznych:
Żłobek Mini Bambini,
Żłobek Niepubliczny Mała Panda nr 2.
Struktura szkół podstawowych i przedszkola w roku szkolnym 2023/2024
W roku szkolnym 2023/2024 w porównaniu do poprzedniego roku liczba uczniów w szkołach publicznych zmniejszyła się globalnie o 69 i i łącznie wyniosła 1.118 uczniów:
w Szkole Podstawowej Nr 1 – spadek o 17,
w Szkole Podstawowej Nr 2 – spadek o 18,
w Szkole Podstawowej Nr 3 – spadek o 34.
Liczba wychowanków przedszkola publicznego zmniejszyła się o 12 i wyniosła 349 dzieci.
Baza lokalowa placówek oświatowych w roku szkolnym 2023/2024
W roku szkolnym 2023/2024:
placówki oświatowe prowadzone przez Gminę Milanówek mieściły się w 5 budynkach komunalnych (3 budynki -szkoły, 2 - przedszkole)
248
Liczba zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2023/2024
173
Liczba zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2023/2024
75
Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2023/2024
Struktura kadry pedagogicznej oraz pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2023/2024
W roku szkolnym 2023/2024:
w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę zatrudnionych było:
173 nauczycieli na 163,18 etatach,
75 pracowników administracji i obsługi na 71,10 etatach.
stan zatrudnienia:
kadry pedagogicznej w stosunku do roku poprzedniego zmniejszył się o 15 osób (o 11,51 etatu),
pracowników administracji i obsługi zmniejszył się o 4 osoby (o 3,25 etatu).
stan wykształcenia nauczycieli kształtował się następująco:
wykształcenie magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym posiadało 93% (161 osób),
pozostałe 7% (12 osób) stanowiło w przeważającej większości wykształcenie licencjackie.
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego
W roku szkolnym 2023/2024:
liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 39 os. (22,54% ogółu),
nauczyciele mianowani - 66 os. (38,15% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 68 os. (39,31% ogółu).
system doskonalenia zawodowego nauczycieli pośrednio wspierany był przez obowiązujący system awansów zawodowych:
7 nauczycieli rozpoczęło staż na stopień nauczyciela mianowanego wg nowych zasad (nauczyciel początkujący),
11 nauczycieli otworzyło staż na stopień nauczyciela mianowanego na starych zasadach,
8 nauczycieli uzyskało tytuł nauczyciela mianowanego,
7 nauczycieli otrzymało tytuł nauczyciela dyplomowanego.
w ramach systemu doskonalenia zawodowego nauczycieli:
zorganizowano łącznie 30 szkoleń dla rad pedagogicznych, finansowanych ze środków budżetowych oraz 20 szkoleń wewnętrznych,
z różnych form indywidualnego dokształcania (szkolenia, webinaria, kursy, seminaria, konferencje, warsztaty itp.), finansowanych ze środków budżetowych, skorzystało 124 nauczycieli,
nauczyciele często brali udział w różnego typu bezpłatnych formach rozwoju zawodowego,
wydatkowana została kwota 107.205,94 zł - w ramach wyodrębnionych środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, dyrektorzy jednostek mieli możliwość dofinansowania kosztów kształcenia pobieranych przez uczelnie wyższe, pokrycia lub dofinansowania kosztów indywidualnych kursów i szkoleń lub zorganizowania szkoleń dla rad pedagogicznych (studia podyplomowe ukończyło łącznie 11 nauczycieli, a dofinansowanie otrzymało 7 osób, w łącznej kwocie 15.740,00 zł).
skutkiem wdrażania działań mających na celu doskonalenie pracy własnej nauczycieli i podniesienie jakości pracy milanowskich szkół jest uzyskiwanie pozytywnych efektów w pracy dydaktyczno-wychowawczej w jednostkach oświatowych.
Rotacja pracowników
Wskaźnik rotacji pracowników (tzw. ogólny wskaźnik fluktuacji kadr) pokazuje stosunek liczby osób, które odeszły z pracy w danym roku do całkowitej liczby zatrudnionych pracowników.
Największa fluktuacja kadr, czyli odpływ pracowników przy jednoczesnym napływie nowych osób, ma miejsce na przełomie poszczególnych lat szkolnych, dlatego wskaźnik rotacji został obliczony jako stosunek liczby osób, które odeszły w okresie od 01.10.2023 r. do 30.09.2024 r. do stanu zatrudnienia w dniu 30.09.2024 r.
Wskaźnik rotacji za okres 10/2023 - 09/2024 był w trzech szkołach niższy niż wskaźnik za analogiczny okres wcześniejszy, tylko w Przedszkolu był wyższy. Na dużą rotację kadry pedagogicznej ma wpływ ogólnopolska sytuacja na rynku pracy, tj. brak nauczycieli chętnych do pracy w przedszkolu, brak specjalistów oraz nauczycieli niektórych przedmiotów ogólnokształcących oraz małe zainteresowanie zawodem nauczyciela wśród młodych ludzi.
specjalne potrzeby edukacyjne i pomoc psychologiczno-pedagogiczna
W roku szkolnym 2023/2024 liczba uczniów z orzeczeniem o pks w publicznych jednostkach oświatowych wzrosła o 12 w porównaniu z poprzednim rokiem i wyniosła 64.
Zadaniem przedszkola, szkoły jest udzielanie wychowankom i uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Polega ona na:
rozpoznawaniu możliwości psychofizycznych,
rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów.
W ramach udzielanej pomocy w roku szkolnym 2023/2024 organizowane były różnorodne zajęcia: rewalidacyjne, wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające zainteresowania, nauczanie indywidualne itp.
Uczniowie korzystali również z zajęć wyrównujących:
rewalidacyjnych,
dydaktyczno-wyrównawczych,
korekcyjno-kompensacyjnych,
logopedycznych,
socjoterapeutycznych,
innych o charakterze terapeutycznym.
Łącznie z zajęć wyrównujących skorzystało 1.342 uczniów.
programy realizowane w 2024 r.
podróże z klasą
Przedsięwzięcie wspomagające realizację podstaw programowych dla szkół poprzez dofinansowanie wycieczek szkolnych w celu uatrakcyjnienia procesu edukacyjnego. Daje uczniom możliwość poznawania Polski, jej środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii oraz osiągnięć polskiej nauki.
Dzięki temu dofinansowaniu nasze szkoły zorganizowały 2 wycieczki: do Krakowa oraz w Góry Świętokrzyskie.
Łącznie na realizację tego zadania Gmina Milanówek otrzymała z MEN dotację celową w wysokości 48.540 zł (z dotacji wydatkowano 48.494,26 zł).
posiłek w szkole i w domu
Program mający na celu organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków w publicznych szkołach podstawowych dla dzieci i młodzieży.
Dofinansowanie wyposażenia oraz usług remontowych w ramach programu trafiło do Szkoły Podstawowej Nr 1 i Nr 2. Zakupiono wyposażenie kuchni za łączną kwotę: 91.080,00 zł, przeprowadzono także remont pomieszczeń stołówki na łączną kwotę: 67.455,90 zł oraz wyposażono jadalnie w nowe stoły i krzesła dla uczniów na kwotę: 41.240,00 zł.
Całkowita wartość projektu: 199.775,90 zł, w tym środki własne gminy: 30.020 zł, wkład rzeczowy: 9.980 zł i dotacja: 159.775,90 zł.
aktywna szkoła - aktywny weekend
Program realizowany w celu przeciwdziałania negatywnemu trendowi w zakresie aktywności fizycznej Polaków, szczególnie dzieci i młodzieży, poprzez prowadzenie zajęć rekreacyjno-sportowych.
Realizacja zajęć w ramach Aktywnego Weekendu odbyła się w Szkole Podstawowej Nr 3 im. Fryderyka Chopina w Milanówku wraz z zapewnieniem profesjonalnej opieki trenerów.
Dzięki realizacji programu szkoła, poza możliwością realizacji zajęć, otrzymała dotację w wysokości 25.000 zł na zakup sprzętu sportowego.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W MILANÓWKU
Ponadto w roku szkolnym 2023/2024 w partnerstwie z Fundacją Centrum Rozwoju Społecznego i Obywatelskiego, Gmina Milanówek zrealizowała projekt w ramach konkursu zamkniętego nr RPMA.10.01.01-IP.01-14-105/23 dla Osi priorytetowej X Edukacja dla rozwoju regionu, Działania 10.1 Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży, Poddziałania 10.1.1 Edukacja ogólna RPO WM, pn. „Wyrównywanie szans edukacyjnych w Milanówku”.
Celem głównym projektu było podniesienie jakości oferty edukacyjnej Szkoły Podstawowej Nr 3 poprzez realizację dodatkowych form, wspierających wszechstronny rozwój dla ok. 250 uczniów, w tym uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego.
Kwota Projektu po stronie Gminy Milanówek: 314.440,26 zł (w tym: dotacja w wysokości 278.565,26 zł i wkład rzeczowy własny w wysokości: 35.875,00 zł).
Dzięki dofinansowaniu zorganizowano szereg zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęcia dodatkowe rozwijające uzdolnienia, w tym wycieczki szkolne, kółka zainteresowań, zakupiono pomoce dydaktyczne, w tym wyposażenie Sali SI oraz uzupełnienie wyposażenia pracowni komputerowej TIK, a także przeprowadzono szkolenia dla kadry pedagogicznej.
Projekt był dofinansowany przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.