Realizacja zadań związanych z gospodarką komunalną i ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Milanówka. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Program Ochrony Środowiska dla miasta Milanówka na lata 2020–2023 z perspektywą do 2027 r.,
Program usuwania wyrobów zawierających azbest.
z zakresu gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
Plan wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości Miasta Milanówka,
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Milanówka w 2024 r.,
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej.
z zakresu mobilności miejskiej:
Strategia rozwoju elektromobilności dla Miasta Milanówka na lata 2019–2040.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym politykom, programom i strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
sieci
kanalizacyjnej
nowych przyłączy kanalizacyjnych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
Świadczenie usług wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie Milanówka realizowane jest przez Milanowskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. W ramach pozostałej działalności spółka wykonuje m.in. zadania w zakresie:
realizacji projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków,
budowy rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych,
budowy obiektów inżynierii wodnej,
wykonywania instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych,
wykonywania wykopów i wierceń geologiczno-inżynierskich,
wykonywania pozostałych instalacji budowlanych.
W 2024 r. z budżetu miasta na zadania bieżące związanie z dostarczeniem wody wydatkowano kwotę 180.843,05 zł stanowiącą koszty funkcjonowania SUW przy ul. Na Skraju 2a w Milanówku, opłaty za pobór wody ulicznej oraz na koszty sądowe związane z zażaleniem wniesionym przez Gminę Milanówek na zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym firmy WODROPOL S.A. we Wrocławiu.
W zakresie zadań inwestycyjnych za łączną kwotę 696.315,35 zł zrealizowano następujące zadania:
Projektowanie i budowa wodociągu w ul. Grudowskiej w Milanówku na odcinku Wiatraczna - Brwinowska,
Projekt robót geologicznych na wykonanie otworu rozpoznawczo eksploatacyjnego S-1 ujmującego oligoceński poziom wodonośny na terenie ujęcia wody przy ul. Na Skraju w Milanówku – wykonano dokumentację projektową robót geologicznych w związku z wykonaniem otworu rozpoznawczo eksploatacyjnego S-1 ujmującego oligoceński poziom wód gruntowych - niska realizacja planu wynika z faktu, iż koszty dokumentacji okazały się niższe niż pierwotnie szacowano,
Budowa wodociągu w ul. Sadowej – poniesiono koszty budowy wodociągu,
Wykup wodociągów w ulicach gminnych – wykupiono wodociągi w ulicach Dziewanny, Ledóchowskiej, Chabrów, Sobieskiego i Żurawiej w Milanówku.
do roku 2023
Wydatki poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2024 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie wyższym o 525,9 tys. zł. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2024 r. przez Miasto wyniosły 1.757.680,90 zł, co stanowiło 1,24% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Prawie 98,82% wydatków na gospodarkę mieszkaniową stanowiły wydatki bieżące. Środki te przeznaczono między innymi na:
zarządzanie zasobem nieruchomości w wysokości 885.444,22 zł;
zarządzanie lokalami mieszkalnymi w wysokości 872.236,68 zł.
Program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminnym
W 2024 roku zasób mieszkaniowy gminy Milanówek obejmował następujące lokale mieszkalne:
Z mieszkaniowego zasobu komunalnego zostały wyodrębnione poniższe lokale socjalne z uwagi na obniżony standard mieszkaniowy:
Łącznie gmina Milanówek dysponuje 206 lokalami mieszkalnymi. W ciągu 2024 r. Gmina nie nabyła ani nie sprzedała żadnego lokalu mieszkalnego.
Zgodnie z ustawą z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego stawki czynszu ustala organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, zaś rada gminy określa zasady polityki czynszowej.
Obecnie w mieszkaniowym zasobie gminy Milanówek obowiązuje stawka bazowa czynszu w wysokości 6,94 zł za m2 powierzchni użytkowej lokalu ustalona zarządzeniem nr 132/IX/2024 Burmistrza Miasta Milanówka z dnia 6 listopada 2024 r. w sprawie: ustalenia zróżnicowanych stawek czynszu za najem lokali mieszkalnych. Stawka bazowa czynszu za najem 1 m2 powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego ulega obniżeniu o czynniki wskazane poniżej:
Ponadto wyliczone stawki czynszu mogą być obniżone w następujących przypadkach:
lokale usytuowane na poddaszu - 10%,
lokale usytuowane w suterenie - 10%,
lokale ze ślepą kuchnią - 10%,
lokale w budynkach usytuowanych poza strefą konserwatorską - 10%.
W myśl zarządzenia nr 133/IX/2024 Burmistrza Miasta Milanówka z dnia 6 listopada 2024 r. w sprawie ustalenia wysokości stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali socjalnych i pomieszczenia tymczasowego stawka czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali socjalnych usytuowanych w budynkach wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Milanówek wynosi 2,25 zł, z zastrzeżeniem, że w lokalach: 1, 2, 3, 4, 5 w kontenerach przy ul. Turczynek 3 C stawka czynszu wynosi 1,36 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej.
Gospodarka mieszkaniowa lokalami mieszkaniowymi
Liczba wniosków o przydzielenie mieszkania komunalnego, które wpłynęły w 2024 r. wyniosła 22. Łącznie w omawianym roku rozpatrzono 32 wnioski.
Liczba osób oczekujących na mieszkania:
wszystkich wg listy 72 osoby,
wpisanych z protokołów SKM w 2024 r.
63 osoby na lokale komunalne (czas nieokreślony),
11 osób na lokale socjalne,
2 osób na lokal zamienny.
Liczba osób wpisanych z protokołów SKM w 2024 r.
15 osób na lokale komunalne (czas nieokreślony)
2 osoby na lokale socjalne
2 osoba na lokal zamienny
Zgodnie z Zarządzeniem nr 123/IX/2024 Burmistrza Miasta Milanówka z dnia 24 października 2024 r.w sprawie powołania Społecznej Komisji Mieszkaniowej i nadania jej regulaminu działania w skład komisji wchodzą:
Marcin Dębski – Przewodniczący Komisji,
Małgorzata Łysik – Zastępca Przewodniczącego,
Agnieszka Jakubowska – Członek,
Hanna Młynarska – Członek.
W 2024 r. wszczęto 1 postępowanie egzekucyjne, dotyczące opuszczenia lokalu mieszkalnego będącego w zasobach gminy. Nie wykonano wyroków eksmisyjnych.
Na dzień 31.12.2024 r. zaległości w opłatach za mieszkania będące w zasobie gminy wynosiły łącznie 311.000 zł (w tym odsetki).
Czynnikami, które w istotny sposób wpływają na stan techniczny budynków są między innymi: wiek budynku, technologia budowy, sposób użytkowania przez mieszkańców, jak również wykonane remonty. Budynki mieszkalne stanowiące w 100 % własność gminy Milanówek w ponad 70 % wybudowane zostały przed 1939 r. Budynki mieszkalne będące we współwłasności gminy Milanówek w 33,3 % wybudowane były przed 1939 r., w 23,8 % w latach 50, w 19 % w latach 60 a w 23,8 % w latach 70 – 90 XX wieku. Budynki mieszkalne będące w zarządzie gminy Milanówek w 100% wybudowane zostały przed 1939 r.
W 2024 r. wykonano poniższe remonty:
wykonano naprawy przewodów kominowych – spalinowy i wentylacyjnych wraz z nasadami – Turczynek 2 m 2,
wykonano nowy przewodów kominowych – spalinowy wraz z rewizją i czerpnią powietrza – Głowackiego 9A,
wykonano naprawy przewodów kominowych spalinowy uszczelnienie (szlamowanie) wraz z rewizją i czerpnią powietrza – Inżynierska 3a,
wykonano naprawy przewodów kominowych – spalinowy uszczelnienie (nowa rura) z podłączeniem rury przyłączeniowej pieca gazowego wraz z rewizją – Inżynierska 13/15,
wykonano naprawy dekarskie – uszczelnienia przy kominach – Okólna 8a, Grabowa 3,
wykonano naprawy dekarskie pokrycia dachowego – z papy oraz z blachy wraz z wymianą deskowania i obróbką murków – Niecała 4,
wykonano naprawy dekarskie pokrycia dachowego – z papy – Leśny Ślad 4,
wykonano naprawy dekarskie pokrycia dachowego – z papy – Inżynierska 3a,
wykonano miejscowe naprawy konstrukcji dachu – Niecała 4,
dokonano napraw kominiarskich oraz wykonano montaż nowych elementów kominiarskich dotyczących lokalu nr 2 w budynku przy ul. Turczynek 2,
wymieniono instalację elektryczną w lokalu i oświetlenia na klatce – Głowackiego 9A,
wykonano naprawy przewodów kominowych – wentylacyjnych wraz z nasadami – Głowackiego 29,
wykonano montaż nowych elementów kominiarskich dotyczących lokalu nr 7 w budynku przy ul. Głowackiego 29. Wstawiono wkład żaroodporny kominowy wraz z rozwierceniem i rewizją, odskraplaczem, nasadą typu strażak.
Działania zmierzające do poprawy gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Milanówek:
dążenie do pozyskania zewnętrznych środków finansowych umożliwiających budowę nowych lokali mieszkalnych.
planowane zwiększenie stawki czynszu za m2 powierzchni użytkowej lokali w latach 2024-2028 w celu uzyskiwania środków finansowych adekwatnych do kosztów bieżącego utrzymania mieszkaniowego zasobu gminy Milanówek.
umożliwianie osobom zamieszkującym w mieszkaniowym zasobie gminy Milanówek spłatę zadłużenia w ratach i tym samym zwiększenie ściągalności zadłużenia.
umożliwianie osobom zamieszkującym w mieszkaniowym zasobie gminy Milanówek odpracowanie zadłużenia (regulowanie zaległości czynszowych w formie świadczenia rzeczowego mające na celu zmniejszenie wysokości zaległości czynszowych w zasobie mieszkaniowym).
odejście od polityki sprzedaży lokali mieszkalnych na rzecz najemców.
weryfikacja sposobu użytkowania lokali mieszkalnych poprzez:
ustalanie ewentualnych przypadków podnajęcia, oddania do bezpłatnego używania lokalu bez zgody wynajmującego,
monitorowanie zamieszkiwania najemców w lokalach,
ustalanie ewentualnych przypadków posiadania przez najemcę tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego.
przyjęcie polityki przekształcania lokali mieszkalnych o obniżonym standardzie w lokale socjalne i pomieszczenia tymczasowe, z chwilą ich przekazania do dyspozycji gminy Milanówek przez dotychczasowych najemców.
dążenie do zabezpieczenia środków finansowych adekwatnych do kosztów bieżącego utrzymania mieszkaniowego zasobu gminy Milanówek.
dążenie do zabezpieczania środków finansowych adekwatnych do kosztów niezbędnych remontów i modernizacji budynków będących w mieszkaniowym zasobie gminy Milanówek.
Szczegółowy wykaz mienia będącego własnością gminy Milanówek opisano w Informacji o stanie mienia komunalnego, z którą można zapoznać się pod adresem www.milanowek.pl. Informacji o stanie mienia komunalnego stanowi załącznik do Zarządzenia nr 68/IX/2025 Burmistrza Miasta Milanówka dnia 28 marca 2025 r.
Liczba wynajmowanych lokali mieszkalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2024 r.
Liczba wynajmowanych lokali socjalnych w 2024 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2024 r.
Targowisko miejskie usytuowane jest na działkach o numerach ewidencyjnych:
nr 132 z obrębu 06-03, przeznaczonej na plac targowy,
nr 133, z obrębu 06-03, przeznaczonej na plac targowy.
Właścicielem Targowiska jest Miasto Milanówek.
Targowisko czynne jest w dniach:
od poniedziałku do piątku w godzinach od 6ºº do 18ºº,
w soboty w godzinach od 5ºº do 14ºº, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
Powierzchnia targowiska: 4.495 m2
Powierzchnia sprzedażowa: 3.479 m2
Liczba stałych punktów sprzedaży detalicznej: 28
Targowiska sezonowe lub miejsca wyznaczone na ulicach i placach uruchamianych okresowo (w ciągu roku): 40
Roczne wpływy z opłaty targowej: 141.808,00 zł
W miesiącu sierpniu 2024 r. rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące Targowiska Miejskiego w Milanówku. Wnioski dotyczące kierunków rozwoju oraz przyszłego regulaminu można było składać od 2–23 sierpnia. Konsultacje miały na celu zebranie opinii i uwag mieszkańców na temat kierunków rozwoju targu, zbierając pomysły na temat tego, czego brakuje, co warto zmienić, jak lepiej wykorzystać przestrzeń i sprawić, żeby więcej osób z niej korzystało. Była to również okazja do dyskusji na temat regulaminu targowiska, który wyznaczy zasady związane z wystawieniem stoiska. Infrastruktura Targowiska Miejskiego wymaga unowocześnienia, a zarządzanie reorganizacji. Konsultacje to pierwszy krok na drodze do tych zmian.
Zarządzeniem nr 118/IX/2024 Burmistrza Miasta Milanówka w dniu 18 października 2024 r. powołano Społeczną Radę ds. Targowiska Miejskiego w Milanówku. Rada działa jako organ opiniodawczy i doradczy Burmistrza w zakresie funkcjonowania Targowiska Miejskiego w Milanówku. Jej celem jest wspieranie zarządzania targowiskiem oraz podejmowanie inicjatyw społecznych i promocyjnych mających na celu jego rozwój i poprawę funkcjonowania.
Do zadań Rady należy:
przedstawianie Burmistrzowi opinii w sprawach rozwoju targowiska (m.in. poprawa estetyki i atrakcyjności dla klientów),
monitorowanie warunków sanitarnych i technicznych targowiska,
współpraca z Administratorem Targowiska w zakresie prowadzenia tablicy informacyjnej oraz strony Facebook dedykowanej Targowisku,
współtworzenie kalendarza wydarzeń na targowisku,
wspieranie działań promocyjnych,
proponowanie inicjatyw dotyczących modernizacji, wydarzeń oraz zrównoważonego rozwoju targowiska.
Skład Rady I kadencji:
Maria Matuszkiewicz - radna Rady Miasta Milanówka,
Sylwia Chodyniecka - radna Rady Miasta Milanówka,
Justyna Szkop,
Adam Kemona,
Łukasz Dybowski,
Anna Nowicka,
Anita Dembińska,
Rafał Czerwiński,
Danuta Pakuła,
Anna Drągowska,
Izabela Jurczewska.
W dniu 25 listopada 2024 r. uchwałą nr 111/IX/24 Rady Miasta Milanówka został ustalony i wprowadzony nowy Regulamin Targowiska Miejskiego w Milanówku. Regulamin dostępny jest na stronie internetowej miasta www.milanowek.pl.